The sleeper must awaken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XXII-4-MMXVI

FILMY V KURZU: [2017] How to Talk to Girls at Parties...120 battements par minute...Krotkaya...Happy End... [2018] Widows...The House That Jack Built...Dogman...
Manbiki kazoku...Climax...BlacKkKlansman...Better Call Saul (Season 4) [???] The Thousand Miles...

Tři billboardy kousek za Ebbingem

6. února 2018 v 14:26 | uglydog |  Recenze FILMové
Anglický režisér, scénárista a dramatik Martin McDonagh má slibně rozjetou kariéru. Hned ve svém celovečerním debutu V Bruggách (2008) mohl podle vlastního scénáře režírovat přední hollywoodské herce Colina Farrella či Raplha Fiennese, ve svém v pořadí druhém filmu (Sedm psychopatů, 2012) hvězd ještě přibylo a už jeho třetí snímek Tři billboardy kousek za Ebbingem sklízí významné ceny (Nejlepší scénář v Benátkách a na Zlatých glóbech, Zlatý globus za nejlepší drama). Dost možná výrazně zabodují i na letošních oscarech, ač nejsou typickým oscarovým, potažmo hollywoodským filmem. Na druhou stranu, i v Hollywoodu se poslední dobou hýbou ledy, a tak proč by nemohla nejprestižnější filmovou cenu planety získat sarkastická satira postavená na politické nekorektnosti, anti-rasismu a anti-sexismu.



Tři billboardy najely na vlnu z předchozího ročníku oscarů, odkud si hlavní ceny odnášeli filmy s outsidery společnosti (Moonlight, Místo u moře atd.). I tady jde o hrdinu z rodu společenských odpadlíků a vyvrhelů. Mildred Hayes jednoho dne zakoupí reklamní plochy tří velkých billboardů stojících nedaleko městečka Ebbing ve státě Missouri. Namísto reklamy na nějaké zboží či službu na ně nechá vylepit jízlivou otázku jmenovitě adresovanou místnímu šerifovi. Mildred má za to, že neudělal dost pro to, aby byl vypátrán pachatel znásilnění a vraždy její dospívající dcery, a tak se veřejně ptá, co s nevyřešeným případem hodlá dělat. Svým odvážným a neotřelým, nicméně agresivním gestem na sebe poštve nejen místní policisty, ale vlastně celé městečko a rozehraje riskantní partii mající nepříjemný morální apel.

McDonagh natočil svůj zatím nejvážněji pojatý film, byť ani zde nechybí černý humor a nadsázka. Té je však oproti předchozím Sedmi psychopatům podstatně méně. Srovnání se tady nabízí i s ceněným dílem bratří Coenů Fargo, s nímž Tři billboardy sdílí styl humoru a nesmlouvavou hrdinku, kterou představuje jedna a tatéž herečka - Frances McDormand. Ač je Fargo filmařsky vyspělejší, je recepčně méně náročné, neboť nemá ambice pranýřovat společenské nešvary jako Tři billboardy, jež jsou na provokaci a satiře vystavěné. Hlavní hrdinkou je totiž donquijoteská postava zatvrzele rozhodnutá upozornit na nefunkčnost a zkorumpovanost úřední moci, resp. místního policejního sboru. McDonagh dodal vyprávění až westernový ráz, když na jednu stranu barikády postavil odvážnou a neústupnou ženu-matku a na druhou šovinistického a rasistického šerifova zástupce.

Příběh se odehrává v malém americkém městě, dalo by se říci na venkově, kde nemálo obyvatel dosud lpí na (otrokářské) minulosti své země a nemálo mužů nehodlá ustoupit od stereotypních představ ohledně genderu, rasy a sexuální orientace. Ztělesněním patologicky konzervativního smýšlení je právě zástupce šerifa Dixon, jehož postavu si náležitě vychutnal Sam Rockwell. Zakomplexovaný třicátník žijící v jedné domácnosti se zchátralou matkou, po níž zřejmě zdědill násilnické sklony, bez uzardění mlátí černochy a uráží gaye za přihlížení liknavého šerifa Willoughbyho (přesvědčivý Woody Harrelson). Ten ztěžka stravuje vztek vyvolaný nekompromisní adresností nepřehlédnutelné inzerce, ale zároveň Mildred v soukromí přiznává, že se v případu mohlo udělat víc. Náhle se ocitá v nekomfortní situaci - má se veřejně zdiskreditovat, nebo Mildred umlčet ? A nebo existuje ještě třetí cesta ?

McDonagh natočil vtipný, chytrý a na něj nečekaně emotivní film. Postavy, režijně a herecky výborně uchopené, sice občas balancují na hraně karikatury, vedle toho však prochází zajímavými proměnami a těžko odhadnutelným vývojem. Zpočátku přímočará zápletka je postupně narušována překvapivými zvraty, takže dopředu nikdy nevíme, kdo z panoptika postav přežije či skončí přinejlepším v nemocnici. Výhrady lze mít snad jen k málo údernému závěru postrádajícímu zřetelnější pointu. Na druhou stranu otevřený konec působí osvěžujícím dojmem. Spolu s hrdiny se vstříct neznámému osudu vydává i MacDonagh, jehož tvorba Třemi billboardy nabrala velmi slibný kurz.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama