The sleeper must awaken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XXII-4-MMXVI

FILMY V KURZU: [2017] Krotkaya... [2018] Dogman...Manbiki kazoku...Climax...BlacKkKlansman...Widows...Roma...Sunset...First Man... [???] The Thousand Miles...

Mindhunter (seriál)

5. prosince 2017 v 22:05 | uglydog |  Recenze SERIÁLové
Procedurální kriminální seriál Mindhunter je (vedle obnoveného Twin Peaks či pokračování Stranger Things) dokladem toho, že fenomén Quality TV stále funguje a stále nás dokáže překvapovat. Jeden z posledních počinů internetové televize a videopůjčovny Netflix tentokrát zaštítil přední hollywoodský režisér David Fincher, kterému předtím zkrachovalo několik projektů pro konzervativnější HBO. Pro Netflix už rozjel v roce 2013 úspěšnou sérii House of Card, letos tedy přichází s novým projektem, v němž chladnokrevné politiky střídají chladnokrevní agenti FBI. 10tidílný Mindhunter měl premiéru 13. října a jako obvykle jej streamovací televize zprovoznila celý naráz - ať žije binge-watching !


Některá díla na pokračování ke kontinuálnímu sledování více dílů najednou svou strukturou přímo vybízí, více epizodicky laděný Mindhunter k nim však nepatří. Složitější struktura vyžaduje odpočinutého diváka ochotného každý díl mentálně zpracovat - emocionálně nás pro změnu nechává v klidu, jak je u studeného čumáka Finchera zvykem. Leitmotivem seriálu je vyslýchání uvězněných sériových vrahů a sestavování jejich univerzálního profilu, který by mohl napomoci pachatele tohoto typu snadněji odhalovat. Pokouší se o to tým tvořený nesourodou dvojicí vyšetřovatelů FBI (přehnaně horlivý, až neloajální mladík vs. zkušený, ale rezignovaný padesátník ze "staré školy") a odměřená, přísně metodická psycholožka. Vzhledem k odlišným charakterům a postojům není nouze o konflikty, zvláště když ani jejich soukromý život má daleko do ideálu.

Ne zrovna sympatičtí hrdinové jsou jen jedním z atributů, jimž se Mindhunter vymyká konkurenci. Dalším je, že na rozdíl od většiny kriminálních dramat nevypráví primárně o vyšetřování vražd - byť se jim několikrát podaří přispět k odhalení pachatele. Podstatou jsou výslechy a vědecké analýzy výpovědí psychopatů typu Charlese Mansona. Pro agenty specializující se na kriminálně-psychologické přednášky pro policejní sbory šlo původně o vedlejší projekt z iniciativy mladšího Forda, úspěchy v praxi však zaujaly nadřízené složky, a tak agenti dostali požehnání obrážet americké věznice a zpovídat nejrůznější úchyly. Showrunner a hlavní scénárista Mindhuntera, Joe Penhall, skvěle propojil svůj fikční svět s reálnými osobami. Všichni vyobrazení sérioví a masoví vrazi totiž představují skutečné odsouzené vrahy, z nichž někteří (Edmund Kemper) dosud žijí.

Penhall zpracoval stejnojmennou non-fikční knihu z roku 1995 napsanou bývalým agentem FBI Johnem E. Douglasem. Pro hlavního režiséra (režíroval 4 z 10 dílů) a jednoho z producentů Finchera šlo o realizaci látky, jakou už si jednou vyzkoušel. Jeho kriminální drama Zodiac z roku 2007 rovněž dramatizovalo knihu z oblasti literatury faktu zaměřenou na sériové vraždy. Po několika nevýrazných či jen řemeslně zvládnutých filmech je Fincher nyní opět ve skvělé formě. Na Zodiaca navazuje i formálně, zvláště obrazová stránka nese jeho nepřehlédnutelný rukopis: studené barvy, posmutnělá atmosféra, nápadité montáže či svérázné užití fontu písma, to vše přispívá k vysoké cinefilní úrovni seriálu, čemuž odpovídá i na poměry TV produkce méně obvyklý formát obrazu 2:20 a precizní práce se zvukem a hudební složkou.

Vedle rozbíhání projektu profilování sériového vraha sleduje vyprávění i soukromí hlavních hrdinů. Akcentován je dopad jejich časově i psychicky náročného zaměstnání na partnerské vztahy nebo rodinný život. Negativní dopady pociťuje především workoholický Ford, jehož postava je volně inspirovaná zmíněným autorem předlohy. Fascinace osobnostmi vrahů u něj přerůstá v nekontrolovanou posedlost, která začne ohrožovat i jeho kariéru. Role skvěle sedí zatím neokoukanému Jonathanu Groffovi, jenž svou chlapeckou vizáží přímo přitahuje zpovídaná lidská monstra. Rovněž jeho parťák Bill Tench, zatrpklý muž ve složité rodinné situaci, je přesvědčivě ztvárněn hercem malých rolí Holtem McCallanym. Z dalších rolí doslova vyčnívá dvoumetrový kolos Cameron Britton jako fyzicky (a zřejmě i psychologicky) přesná kopie skutečného Edmunda Kempera, odsouzeného na doživotí bez možnosti prominutí trestu.

Právě mentální souboje mezi Fordem a Kemperem patří k nejpůsobivějším pasážím seriálu. Naproti tomu briskní odhalování pachatelů případů, k nimž jsou Ford a Tench coby psychologická podpora zvaní bezradnými místními policisty, působí zjednodušeně až naivně. Schéma, v němž agenti létají po USA jako obchoďáci a udělují rady zaostalejším mužům zákona, přičemž sem tam odhalí vraha nebo úchyláka, je naštěstí zastíněno systematickým prezentováním průkopnictví psychologických metod v kriminalistice. Musíme si uvědomit, že koncem 70. let, kdy se seriál odehrává, se málokdo zabýval osobnostmi zločinců, natož těch zvrácených. Asi není náhodou, že většina z nich, ne-li všichni, prožila traumatické dětství. Ta zvrácená monstra z nich do velké míry udělali právě jejich rodiče - alkoholici, násilníci, psychotici. Uvidíme, jaké společenské vyděděnce nám autoři představí ve druhé, už v říjnu ohlášené, sezóně.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama