The sleeper must awaken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XXII-4-MMXVI

FILMY V KURZU: [2017] How to Talk to Girls at Parties...120 battements par minute...Krotkaya...Happy End... [2018] Widows...The House That Jack Built...Dogman...
Manbiki kazoku...Climax...BlacKkKlansman...Better Call Saul (Season 4) [???] The Thousand Miles...

Vetřelec: Covenant [Alien: Covenant]

21. května 2017 v 10:11 | uglydog |  Recenze FILMové
Britskému režisérovi Ridley Scottovi bude v listopadu 80 let, a proto bychom k němu jakožto starému člověku měli přistupovat shovívavě. A nutno dodat, že i kdyby do konce života nenatočil nic kloudného, za zásluhy z dřívějšku mu rytířký řád náleží. Proč si ale lhát do kapsy? Ve svém posledním filmu sice ukázal, že řemeslu stále rozumí a umí jít s dobou, ale také je z něj patrné, že už jinak nemá co nového nabídnout. Vetřelec: Covenant navíc jen přispívá k erozi kdysi zajímavé ságy - pokud jej do ní vůbec lze počítat! Spolu s Prometheem (a dalšími tituly, jež jsou prý už v hlavách producentů a možná i scénáristů) má Covenant být jakýmsi prequelem vysvětlujícím původ Vetřelců a vlastně i samotného lidstva. Jenomže Prometheus je v podstatě samostatné scifi béčko bez skutečné návaznosti na vetřelčí ságu a Covenant spíše remakem prvního Aliena (1979) podobně jako Star Wars VII cituje a opakuje první díl Lucasovy ságy hvězdné. Je tedy otázkou, jak se k filmu analyticky postavit. Každopádně si nemůžeme příliš nahlas stěžovat, jestliže výpravných scifi s áčkovým rozpočtem je ročně v kinech průměrně tolik, kolik je celkem dobrých dílů Vetřelce ;)



Kdybych chtěl k hollywoodskému doyenovi býti nezdvořilý, napsal bych, že kdysi originální vizionář v Covenantovi bez skrupulí vykrádá sám sebe i své kolegy. Ať už jde o neautorskou výpůjčku, aluzi či pouhou inspiraci, poznáme ve filmu řadu scén, jež jsme v mírné obdobě viděli jinde (namátkou třeba Gravitace). Nemalý podíl odpovědnosti padá samozřejmě na scénáristy. Ti se s zápletkou příliš nerozpakovali a natěšeným divákům naservírovali tuctový příběh, jehož opěrné body se nápadně shodují s osnovou prvního Vetřelce. Opět je kosmická loď kontaktována neznámým signálem přicházejícím z planety, která není v plánované dráze letu, a opět se posádka rozhodne zdroj signálu prověřit, což se jí opět stane osudným. Poněvadž Covenant je volné pokračovaní, museli scénáristé John Logan a Dante Harper do děje zakomponovat návaznost na předcházejího Promethea a pak také přidat něco takříkajíc ze sebe. Zatímco první úkol zvládli s lehkostí rutinéra, při druhém se uvařili ve vlastní šťávě a výsledkem je těžké KO pro celou sérii.

Covenantovi nelze upřít ambice o myšlenkový přesah. Už v Prometheovi scénáristé filozofovali v duchu danikenovských teorií a úvahy nad podstatou stvoření života pokračují i zde. Jakoby se (dosti troufale!) chtěli přiblížit Kubrikově Vesmírné odyseje, přičemž si neuvědomili, že podstatou příběhu je béčková zápletka o konfrontaci s personifikovaným zlem, a tudíž veškeré náznaky týkající se svérázné evoluční teorie vyzní vedle pompézních výbuchů a nervy drásajících scén zbytečně až banálně. Obtížně usmrtitelný a neuvěřitelně agresivní organismus s kyselinou v žilách dokonce není jediným protivníkem, kterému se posádka lodi musí postavit. Stejné, ba i větší nebezpečí představují nevypočitatelní androidi: umělí tvorové z dílen Frankensteinů budoucnosti, bytosti natolik převyšující svou předlohu, až se sami zhlédli ve své dokonalosti. Ripleyovou nenáviděný android je další ikona patřící do vetřelčí ságy a bohužel stejně jako v případě původně symbolicky pojatého monstra se z ní stává karikatura. Ne že by faceliftovaný vetřelec vypadal směšně, digitalizací však ztratil životnost a přirozenost, kterou postrádají i přehnaně roboticky se pohybující androidi (vzpomeňme na Ashe a Bishopa).

Sir Ridley Scott nikdy nebyl autorským režisérem, a tak vždy záleželo na tom, jakou látku/ scénář si vybere. Splácaný Covenant budí dojem, jako kdyby prahnul dalšího Vetřelce natočit za každou cenu, bez ohledu na úroveň skriptu. Zřejmě hodlal sáze dodat hloubku a smysl, ale i přes úsilí scénáristů je zatím poslední Alien spíše pastvou pro smysly než pro mozkové závity. Díky solidnímu výtvarnému řešení podpořenému opětovnou spoluprácí se švýcarským malířem H. R. Gigerem a Scottově schopnosti natočit opravdu hrůznou scénu či dramatickou (byť značně antifyzikální) akci si některé pasáže fanoušek žánru jistě vychutná. Problémem je pojivo mezi nimi. Že interakce mezi vesměs špatně napsanými a nezáživně zahranými postavami velice mezinárodnímu týmu (nápadně absentuje Asiat!) příliš nefunguje, to ještě skousneme, ale když začnou zasnění androidi mudrovat o smyslu života a recitovat romantické básníky, převládne na jazyku pachuť a v hlavě kocovina. Neosobitý a ekonomickým kalkulem zatížený Vetřelec: Covenant nás tedy aspoň přiměje k úvahám o podstatě tvorby: Scott nakonec neselhal jako režisér, ale jako tvůrce, a android David by z něj oprávněně neměl radost ;)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama