The sleeper must awaken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XXII-4-MMXVI

FILMY V KURZU: [2017] How to Talk to Girls at Parties...120 battements par minute...Krotkaya...Happy End... [2018] Widows...The House That Jack Built...Dogman...
Manbiki kazoku...Climax...BlacKkKlansman...Better Call Saul (Season 4) [???] The Thousand Miles...

Neznámá dívka [La fille inconnue]

30. května 2017 v 22:45 | uglydog |  Recenze FILMové
Jak to ti Dardennové dělají, že každý jejich nový film dovede s chirurgickou přesností obnažit některé z vážných společenských témat, problémů či svízelných situací? Ať jde o chudobu, nezaměstnanost, děti bez domova, zaměstnávání ilegální přistěhovalců či fingované sňatky s cizinci, vždy dokážou vyhmátnout podstatu daného jevu. Tyto a další fenomény přitom zpracovávají s realističností dokumentu, bez sentimentality, bez sklonů hrdiny přikrášlovat, scény přehnaně dramatizovat. Zároveň ani nejde o filmy chladné a nudné, pod povrchem dění a v nitrech postav to vře a záleží na divákovi, nakolik se dokáže do příběhů vžít a nevyobrazené si sám domyslet. Takový je i poslední film Neznámá dívka, jehož tématem je dostupnost zdravotní péče a kajícné zpytování svědomí.



Předmětem observace je tentokrát svědomí mladé, svobodné lékařky Jenny, která asi hodinu po konci ordinačních hodin odmítne reagovat na zvonek u své ordinace a nepřímo tím zapříčiní smrt (vraždu?) neznámé africké dívky. Ačkoliv nikdo Jenny nic nevyčítá a ani policií není obviněna, ona sama sobě vinu přisuzuje a rozhodne se alespoň zjistit identitu oné neznámé dívky, která byla bez dokladů nalezena mrtvá nedaleko ordinace. Během hledání pak riskuje svou kariéru i pověst, když svou horlivostí neúmyslně maří policejní vyšetřování, a dokonce je ohrožována na životě. Výčitky za neposkytnutou pomoc v nouzi jsou však silnější než obavy o vlastní existenci.

Příběh Jenny připomene předchozí film Dardennů Dva dny, jedna noc, v němž hlavní hrdinka obcházela kolegy z práce apelujíc na jejich svědomí. I tady zdravě sebevědomá a bojovně naladěná hrdinka putuje od jednoho člověka ke druhému, byť nejde o kolegy, ale možné svědky tragické události. S úpornou snahou získat informaci navštěvuje místa a lidi, kterými dříve spíše pohrdala. Každé další setkání by ji mělo posunout blíž k dívčině záhadné totožnosti, namísto skutečných stop ale nachází jen neštěstí, zoufalství a zmar. Tváří v tvář zjištění, že mrtvá dívka snad nikomu neschází, pomalu od iniciativy upouští a útěchu nachází opět ve svém povolání.

Motorem vyprávění je sice pátrání, žánrové zabarvení je přesto spíše zdánlivé, řekněme neúmyslné. Podobně jako předchozí Dva dny, jedna noc byly thrillerem jen navenek, ani Neznámá dívka v podstatě není detektivním či kriminálním filmem v pravém slova smyslu. Žánrové prvky nacházíme především v rovině Jennyna laického uvažování a spontánního jednání, nesledujeme tedy opravdové vyšetřování spojené s hledáním důkazů, vyslýcháním svědků apod. - práce detektivů zůstává skryta v pozadí. Dramatičtější, byť méně nápadné pátrání se odehrává přímo v hrdinčině nitru. Jenny následně přehodnocuje nejen vztah k praktikantovi, který tehdy zvonek slyšel také, a na rozdíl od ní chtěl jít otevřít, ale i k vlastním, mnohdy nemajetným pacientům.

Osudová zkušenost přetváří dříve ambiciózní, nadřazenou lékařku v provinilou a umanutou samaritánku poskytující pomoc v duchu poslání své profese. Že přerod hrdiny probíhá naprosto přirozeně a uvěřitelně je zásluhou promyšleného scénáře, zkušené režie i podařeného obsazení. Dardennové jako vždy excelují precizní prací s herci, ať už se slavnými jmény (Marion Cotillard v minulém filmu, Adele Haenel v tomto), nováčky, neherci či svými oblíbenci jako je Olivier Gourmet a Jérémie Renier. Zvláště druhý jmenovaný svým typickým neokázalým způsobem vytvořil další silnou postavu vzbuzující v divákovi smíšené pocity odsouzení - pochopení - i lítosti.

Ačkoliv filmy bratrů Dardennových jsou na první pohled velmi podobné (typologií a repetitivní činností postav, civilním prostředím atd.), jejich struktura se s každým novým filmem nenápadně proměňuje. Ranými snímky počínaje přes broušení stylu k vrcholným dílům (Dítě, Mlčení Lorny) až po téměř žánrové počiny se Dardennové a jejich tvorba neustále vyvíjí, ba přímo vyzrává. Angažovaný postoj belgického dua se ovšem nemění: Citlivým a shovívavým (nikdy však sentimentálním) přístupem k postavám, důkladnou znalostí "terénu" (všechny filmy natáčí a rovněž se odehrávají v jejich rodném Lutychu) a humanistickým poselství nám i v tomto filmu dokazují, že naděje umírá poslední a že vzájemná pomoc a solidarita může jednotlivce přenést i přes velké protivenství osudu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama