The sleeper must awaken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XXII-4-MMXVI

FILMY V KURZU: [2017] Krotkaya... [2018] Dogman...Manbiki kazoku...Climax...BlacKkKlansman...Widows...Roma...Sunset...First Man... [???] The Thousand Miles...

Blacksad (Komiks)

13. května 2017 v 9:21 | uglydog |  RECENZE různé [knihy, komiksy, hry...]
Ediční řada komiksového nakladatelství Crew honosně zvaná Mistrovská díla evropského komiksu (MDEK) se snaží českým čtenářům představit významná komiksová díla vzniklá v Evropě. Vybrané tituly lze bez nadsázky vnímat jako protipól tradiční americké produkci. Naproti přiznanému braku zahrnujícímu zpravidla příběhy o superhrdinech totiž MDEK nabízí avantgardnější, bizarnější či umělecky více zaměřené čtivo. Od vydání prvního titulu v roce 2010 (Výprava za ptákem času) vydala Crew do dnešního dne už 14 rozsáhlých a ne zrovna levných grafických románů a souborných děl, naposledy teď v květnu Dobrodružství Jeronýma Moucherota. Výběr titulů je žánrově i stylově poměrně pestrý, vedle nezpochybnitelných klenotů jako je Incal, Věčná válka nebo Kasta metabaronů najdeme i obskurní Druunu či pulpového Slaina. Já bych se rád zastavil u pátého titulu řady, povídkové noir série Blacksad, v níž se čtenář může setkat s - u nás nepříliš známou - španělskou tvorbou.



Redaktoři z Crew se při své průzkumné činnosti často vrhají do frankofonních vod, což je i případ Blacksada, jenž vyšel u zavedeného francouzského nakladatelství Dargaud (namátkou třeba Asterix). Byť práce dvou Španělů, scénáristy Juana Diaze Canalese a kreslíře Juanja Guarnida, všechny díly série byly publikovány nejprve ve francouzštině pro francouzský trh a až později v rodné řeči autorů a v dalších jazycích. Od roku 2000 do roku 2013 vyšlo pět cca 50 stránkových příběhů, další dva díly jsou dle informací na wikipedii v přípravě. V češtině se jednotlivé povídky objevovaly postupně v rámci standardních čísel magazínu CREW (resp. CREW2), v roce 2012 pak první čtyři z nich vyšly souborně v záslužné edici MDEK.


Hlavní postavou série je soukromý detektiv John Blacksad, válečný veterán a kdysi mladistvý delikvent. Je typickým drsným detektivem tzv. staré školy. Jako kdyby z oka vypadl Philu Marlowovi, až na jednu zásadní věc - není to člověk, nýbrž černá puma neboli panter. Všechny postavy Blacksada jsou totiž antropomorfizovaná zvířata (chodí vzpřímeně po dvou, ale mají hlavy různých zvířat). Výběr zvířete má zpravidla nějakou referenci k charakteru dané postavy: Blacksadův přítel u policie je vlčák, prohnaný investigativní novinář má masku lasičky - mezi padouchy pak nacházíme zákeřné a kruté lední medvědy či slizké žabáky s bodyguardy v podobě nosorožce. Ani jedna z povídek však není obecnou, nadčasovou bajkou v duchu Ezopa, leč každá z nich se zaměřuje na některé z ožehavých témat americké historie (rasismus, hon na čarodějnice) nebo typických míst Spojených států (New Orleans, Las Vegas) se snahou zachytit ducha doby a společenskou náladu.


Ač mám raději rozmáchlé grafické romány, všechny čtyři povídky jsou tak nabité originálním vizuálním obsahem, dějově natolik zhuštěné a prošpikované popkulturními odkazy, že mi menší počet stran tentokrát nevadil. Blacksad je inspirovaný žánrem noir, jemuž zároveň skládá poklonu, nicméně Canalesovy scénáře mají větší ambice, než u tohoto klasického amerického žánru bývá běžné. Prostá detektivní zápletka je zde jen kostrou pro plastické zachycení společenských poměrů poválečné Ameriky. Blacksadovo vyšetřování vždy ještě více odhaluje palčivá traumata, kterých se příběhy dotýkají. V pozadí každého případu je navíc zasuta nějaká osobní tragédie a někdy dochází až k relativizaci "zla", resp. pohnutek vedoucích lidí (zvířata - zvířata v nás) k zločinu. Blacksad je nejen vyšetřovatelem, ale i komentátorem dění. S klidem šelmy sleduje vše s nadhledem a zdánlivým klidem - čekajíc na vhodný čas pro útok. Jakkoliv jeho metody a minulost zavání nezákonným jednání, představuje morální autoritu díla, jehož pohled lze ztotožnit s pohledem autora.


Důkladně zkomponované příběhy jsou kongeniálním způsobem graficky ztvárněny. Guarnida skvěle navozuje pravou noir atmosféru, je přesný v kresbě, hraje si s barvami i detaily. Postavy navzdory netradičnímu vyobrazení působí naprosto přirozeně a životně. Čtenář za chvíli nevnímá, že hlavním hrdinou je panter, který rozmlouvá tu se sovou, onde pronásleduje krokodýla. Guarnida funkčně vystihuje charakter postav, přičemž se nebojí využít zažité metafory či vtipné nadsázky. Netřeba se obávat, že by výtvarně působil tento "komiks se zvířátky" infantilně, ba naopak, nižší saturovanost barev a drsné výjevy jasně určují cílovou skupinu. Příběhy kladnou jisté nároky také na všeobecný rozhled čtenáře, na znalost historických událostí a jejich kontext. Pokud jim dostojí, odměnou mu bude vytříbený čtenářský zážitek. Doufejme, že Crew bude ve sledování talentovaných Španělů nadále pokračovat !

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama