The sleeper must awaken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XXII-4-MMXVI

FILMY V KURZU: [2017] Krotkaya... [2018] Dogman...Manbiki kazoku...Climax...BlacKkKlansman...Widows...Roma...Sunset...First Man... [???] The Thousand Miles...

Počátek [Inception]

29. července 2010 v 14:53 | uglydog |  Recenze FILMové
Christopher Nolan patří k nejúspěšnějším hollywoodským režisérům dneška. Jeho předposlední film Temný rytíř - autorské pokračování komiksové adaptace - vydělal respektuhodný balík peněz a zároveň sklidil úspěch u kritiky. Nolan na sebe poprvé výrazně upozornil vypravěčsky originálně pojatým thrillerem Memento a i v dalších filmech předvedl, že dokáže vymyslet neotřelou a rafinovanou vypravěčskou strukturu. Zatím vždy platilo, že pod jeho vedením a podle vlastního scénáře (nebo dle scénáře napsaného s bratrem Jonathanem) vznikl precizně promyšlený a v rámci žánru thrilleru inovativní film. A platí to také pro aktuální novinku u nás uváděnou pod doslovným, ale nepřesným názvem Počátek.


Pro název (v originále Inception) se více hodí výraz vnuknutí, jenž se objevuje v titulcích Františka Fuky. Vnuknutí v tomto filmu představuje záměrné vložení určité myšlenky do cizího mozku, provedené během spánku oběti. Příběh filmu se odehrává v blíže neurčené budoucnosti, v níž existují lidé schopní vstoupit do cizích snů a získávat z nich jakékoliv informace. Tito tzv. extraktoři jsou najímáni k různým špionážním úkolům. Jedním takovým extraktorem je hlavní hrdina filmu Dome Copp, který přijme obtížnou misi, v níž nemá oběti myšlenku ukrást, ale naopak jí určitou myšlenku vnuknout. Za splnění neobvyklého úkolu mu klient slíbil, že se bude moct vrátit ke svým dětem, což momentálně není možné, neboť je obviněn z vraždy, a proto na útěku. Cobb dá záhy dohromady tým různě specializovaných agentů a započne s důkladnou přípravou mise.

Téměř celá první polovina filmu je věnována více či méně nenásilnému zasvěcování diváka do mechanismu činnosti extraktorů, a to chytře prostřednictvím zaučování nováčka týmu. Druhá polovina vysvětlenou teorii představuje v praxi - začíná test divácké pozornosti. Přiznám se, že jsem měl občas problémy rozlišit, která rovina vyprávění je sen a která je realita a kdo právě sní. Cobb a jeho tým totiž musí vytvořit více rovin, čili vlastně sny ve snu, aby obět myšlenku skutečně přijala za svou. Celkově se vyprávění odehrává v pěti rovinách, kdy je jedna závislá na druhé. První rovinou je reálný svět, druhou je sen, třetí je sen ve snu a čtvrtou opět sen ve snu (v tom druhém). Poslední rovinu prozrazovat nebudu.

Poněkud problematické je zobrazení snů coby unikátních světů, v nichž se mísí podvědomí s vědomou konstrukcí. Extraktoři si totiž mohou vysnít svět do nejmenších podrobností a podle svých představ. Pro diváka je ale trochu matoucí a nepřehledné, že sny vypadají jako reálný svět, a ne jako běžný lidský sen, jenž často obsahuje surreálné výjevy. Sny v Počátku proto působí spíše jako umělá realita, což film nápadně asociuje s filmy Matrix či Existenz. Nutno však uznat, že zápletka je pečlivě promyšlená a pokud divák přistoupí na vizi autorů a ztotožní se s jejich premisami, neměl by mít s příběhem až takový problém.

Nolan se ovšem nechtěl spokojit s originální zápletkou, usiloval rovněž o jedinečnou audiovizuální prezentaci. V tomto ohledu podle mě za konkurencí trochu pokulhává, zvláště srovnáme-li Počátek s trikovými hity poslední doby jako je Avatar nebo District 9. Na rozdíl od Avatara či staršího Matrixu totiž nepřináší technologicky ani stylově nic nového. Vyjma několika scén, kde dochází k efektnímu porušování fyzikálních zákonů, a lokomotivy brázdící městem se nedočkáme ničeho převratného. Neznamená to však, že by filmu chyběly akční scény, právě naopak je jich až moc. Z mého pohledu má přemíra výbuchů, rvaček a přestřelek podobně devalvující dopad na myšlenkovou rovinu filmu jako kung-fu souboje v Matrixu.

Navíc v návaznosti na dnešní trend jsou akční scény šíleně rychlé a místy nepřehledné. Požitek z akčních pasáží zachraňuje mimořádně vydařená hudba, která dění pohání neustále vpřed. I díky ní je celý film od začátku do konce strhující jízda, a to také v četných sekvencích, kdy postavy plánují, vysvětlují či jen konverzují. Nolan dokázal nemožné - natočil thriller, který má nadupané tempo a zároveň velké množství smysluplných dialogů. Zážitek z filmu bych přirovnal k jízdě centrifugou, během níž se vám někdo (marně) snaží vysvětlit teorii relativity.

inception
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama